Ticaret Bakanlığı, Karanlık Ticari Tasarımların Dahil Olduğunu Söyledi
Ticaret Bakanlığı, Reklam Konseyi’nin bu ayki toplantısında, dünyada “karanlık (ticari) kalıplar” olarak bilinen ve tüketici davranışlarını manipüle etmeye kararlı “karanlık ticari tasarımlar” olduğunu söyledi.
Bakanlığın açıklamasına göre, Reklam Meclisi 8 Ağustos’ta toplandı. Toplantıda vatandaşları mağdur eden ticari fiiller, yanıltıcı reklamlar ve haksız rekabete yol açan uygulamalar mercek altına alındı.
Kurul’da görüşülen 139 dosyadan 117’si mevzuata aykırı iken, 8 milyon 51 bin 345 lira idari para cezası, 6 belgeye erişim kısıtlaması tedbiri ve ilanın durdurulmasına karar verildi. ve söz konusu ticari uygulamalar.
Kurul yılın 8 ayında 1392 adet belge üzerinde görüş ve değerlendirmelerde bulunmuştur. Aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 1226 belgeye ek olarak 51 milyon 909 bin 874 lira idari para cezası verilmesine ve 36 belgeye erişimin engellenmesine karar verildi.
“Karanlık ticari tasarımlar” incelendi
Yönetim kurulu toplantısının ana odak noktası “karanlık ticari tasarımlar” oldu. Son dönemde dijital pazarların yükselişiyle birlikte dünyada “karanlık (ticari) kalıplar”, Türkiye’de ise “karanlık ticari tasarımlar” olarak bilinen ticari uygulamalar, tüketicilerin ekonomik davranışlarını önemli ölçüde bozacak bir biçimde ortaya çıkmıştır.
Buna göre, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Yönetmelik’te yapılan değişiklikle koyu renkli tasarımlara ilişkin düzenlemeler hayata geçirildi.
Dijital ortamlarda, özellikle internet ortamında, tüketicilerin karar verme ve seçim iradesini olumsuz etkileyen manipülatif orta yüz tasarımları, seçenekler veya ibareler gibi araçlarla yöntem kullanılmasının dürüstlük kurallarına aykırı olduğu ve ” haksız ticari uygulama”.
Bu kapsamda, Reklam Kurulu tarafından tüketicilerin dijital ortamlarda karar vermelerini veya seçim yapmalarını olumsuz yönde etkilemek, önceden seçilmiş seçenekleri tüketicilere sunmak ve diğer seçeneklerin yerine getirilmesini zorlaştırmak amacıyla uygulamalarda bulunan firmalara yaptırımlar uygulanmıştır. tüketicileri mutlak seçimlere yönlendirmek.
Toplantı içeriğinde bir kamu kurumu izlenimi verilerek finansal okuryazarlığı düşük tüketicilerin deneyim ve bilgi eksikliklerinin istismar edilmesi sonucunda tedbir amaçlı olarak muhatabın durdurulmasına ve erişimin engellenmesine karar verilmiştir.
Bakanlık, tüketicileri haksız rekabete yol açan, ticaret ahlakına aykırı ve manipülatif uygulamalar nedeniyle mağduriyet yaratan durumlardan ayrıştırmayı, şeffaf ve doğru bilgi akışı çerçevesinde tercihlerini yapmayı hedefliyor.